Woning kopen of verkopen

U heeft uw droomhuis gevonden. Het kopen van een woning is een hele stap. Gaat u uw huis verkopen, dan komt daar ook van alles bij kijken. Wanneer u een woning koopt, verkoopt of een hypotheek gaat afsluiten of wilt oversluiten, laat u dat bij een notaris regelen.

Woning kopen

U heeft een nieuwe woning gekocht. Van harte gefeliciteerd! Bij het kopen of verkopen van een huis komt veel kijken. Ook zaken die u niet zonder notariële hulp kunt regelen. Ons team bij Veldjesgraaf & Korlaar zorgt ervoor dat alles juridisch geregeld wordt tot in de puntjes, zodat u zich bezig kunt houden met andere zaken.

Bij ons krijgt u een heldere aanpak die aansluit op uw persoonlijke behoefte. Ook krijgt u bij ons alle ruimte voor uw vragen, dit zit in ons DNA gebakken, dus zonder aanvullende kosten.

Vaak is bij de aankoop van een woning een makelaar betrokken. De makelaar maakt voor de koper en de verkoper een koopovereenkomst op. Daarbij kunt u aangeven dat u graag wilt dat de overdracht van de woning op ons kantoor plaatsvindt. De makelaar zal de koopovereenkomst dan naar ons kantoor toesturen.

Ook aan uw bank of tussenpersoon kunt u opgeven dat de overdracht op ons kantoor plaats zal vinden. Zij zullen er vervolgens voor zorgen dat de hypotheekopdracht bij de notaris terechtkomt.

Ongeveer een week voordat de overdracht plaatsvindt, zult u van ons een concept van de akte en een financiële afrekening ontvangen. Deze afrekening biedt een totaaloverzicht van de te betalen en te ontvangen gelden zoals: koopsom, lening, kosten makelaar en kosten notaris.

Wat zijn bij het kopen van een huis uw rechten en plichten?

Als u een woning gaat kopen, moet u het nodige regelen voordat het huis echt van ú is. Wat zijn uw rechten en plichten? Wat zijn veelvoorkomende problemen? En waarom moet u eigenlijk naar de notaris?

Laat u informeren en krijg tips in deze handige brochure. Neem gerust contact met ons op voor meer advies, wij helpen u graag verder.

Eerst langs de notaris

De koop van de woning komt tot stand door een koopovereenkomst. Dit is een schriftelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Hierin staat onder andere vermeldt onder welke voorwaarden de woning en/of grond wordt overgedragen. De koopovereenkomst wordt in veel gevallen door uw makelaar of adviseur opgemaakt.

Koop of verkoopt u een woning zonder makelaar en wordt er geen koopovereenkomst opgesteld? Wij kunnen u hierbij van dienst zijn. Onze vastgoedspecialisten stellen in dat geval een overeenkomst voor u op.

Na het tekenen van de koopovereenkomst, is het tijd voor de leveringsakte (akte van levering). Deze akte wordt opgemaakt aan de hand van de gegevens van de koopovereenkomst en een juridisch onderzoek. Met een ondertekende akte van levering en een inschrijving in het Kadaster, wordt de woning van de verkoper juridisch overgedragen aan de koper.

Ons team bij Veldjesgraaf & Korlaar zorgt ervoor dat alles juridisch goed verloopt. Wij regelen het betalingsverkeer en zorgen dat na het tekenen, de juiste stukken worden ingeschreven bij het Kadaster.

Woning verkopen

Als u uw huis verkoopt, zal de koper vaak zelf de notaris kiezen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat het proces voor beide partijen goed verloopt. Wij zullen er onder meer voor zorgen dat bij uw bank een aflosnota wordt aangevraagd, zodat uw hypothecaire lening kan worden afbetaald.

Wat moet u regelen bij het verkopen van uw huis?

Voordat u huis verkocht is, moet u van alles regelen. Lees hier meer over uw rechten en plichten en veelvoorkomende problemen. Hoe gaat u om met een koper die in gebreke blijft? En waarom moet u eigenlijk naar de notaris?

Laat u informeren en krijg tips in deze handige brochure. Neem gerust contact met ons op voor meer advies, wij helpen u graag verder.

vraag vrijblijvend een offerte aan

    Kies een vestiging voor uw bericht

    Ons team

    Wij zijn betrokken bij onze klanten en onze regio. Ons team staat altijd persoonlijk voor u klaar met kennis, expertise en een heldere aanpak.

    Heldere aanpak & persoonlijk contact