Klachtenregeling

Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het kan echter voorkomen dat u niet tevreden bent over een bepaald aspect van onze dienstverlening. In dat geval kunt u een beroep doen op onze klachtenregeling.

Wij stellen het op prijs als u uw klacht in eerste instantie met de betreffende notaris of medewerker bespreekt. Reageert hij of zij naar uw overtuiging niet adequaat? Dan kunt u uw klacht indienen bij een van de volgende klachtenfunctionarissen:

 

Op de behandeling van klachten over de dienstverlening door de (kandidaat)-notarissen van Veldjesgraaf & Korlaar Notarissen is de klachten en geschillenregeling notariaat van toepassing. Zie ook www.knb.nl/over-knb/klachten

Nadere informatie met betrekking tot het indienen van een klacht

Er geldt een Klachten- en Geschillenregeling Notariaat. Zie daarvoor www.knb.nl en www.degeschillencommissie.nl. De Geschillencommissie Notariaat neemt een klacht pas in behandeling nadat de kantoorklachtenregeling is doorlopen.

Een klacht over een notaris dan wel diens medewerker moet u in eerste instantie bespreken met de betrokken notaris zelf of met de klachtenfunctionaris van het kantoor. Als dit gesprek niet tot een oplossing leidt, kan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) voor u bemiddelen. Wanneer ook dat niets oplost, kunt u terecht bij de Kamer voor het notariaat. Deze Kamer past het tuchtrecht toe.

Bemiddeling door de KNB

Leidt een gesprek met ons kantoor niet tot een oplossing, dan kan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bemiddelen. De bemiddeling door de KNB is onpartijdig. Op de website van de KNB kunt u een klachtenformulier over de dienstverlening van uw notaris invullen. Ook kunt u een brief sturen naar de KNB. De afhandeling van uw klacht gaat schriftelijk.

Klacht indienen bij de Kamer voor het notariaat

Als de bemiddeling van de KNB geen oplossing biedt, kunt u uw klacht indienen bij de Kamer voor het notariaat. U doet dit schriftelijk, bij de Kamer voor het notariaat van de rechtbank in de regio van de notaris (Arnhem). De secretaris van de Kamer kan u eventueel helpen uw klacht te formuleren.

De Kamer voor het notariaat past de wettelijke tuchtrechtregels toe. Tuchtrecht is een speciale vorm van rechtspraak voor mensen met een vrij beroep, zoals artsen, advocaten en notarissen. 

Behandeling klacht door Kamer voor het notariaat

De Kamer voor het notariaat beoordeelt of uw klacht terecht is. Is dit het geval, dan kan de Kamer besluiten een sanctie op te leggen aan de notaris. Zo kan de Kamer een notaris waarschuwen, berispen, schorsen of afzetten. De Kamer spreekt zich niet uit over een eventuele schadevergoeding. Hiervoor moet u naar de civiele rechter. Tegen de uitspraak van de Kamer kunt u meestal in beroep gaan. U doet dit bij het gerechtshof in Amsterdam. De behandeling van de klacht door de Kamer en de beroepsprocedure bij het gerechtshof zijn gratis.

De Geschillencommissie notariaat

Heeft u een klacht over de kwaliteit van de dienstverlening van Veldjesgraaf & Korlaar Notarissen? Of over de hoogte van de rekening? Dan moet u dit eerst met uw notaris bespreken. U kunt hem bijvoorbeeld om een specificatie van de rekening vragen. Leidt dit niet tot een oplossing, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Notariaat. Ook de kamer voor het notariaat kan de klacht voorleggen aan de geschillencommissie.

De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Er is geen beroep mogelijk. Wel kunt u in bepaalde gevallen, binnen 3 maanden, de uitspraak van de Geschillencommissie aan een rechter voorleggen. De rechter zal dan nagaan of de uitspraak naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

Onze vestigingen

Scherpenzeel

Dorpsstraat 168
3925 KG Scherpenzeel

033 - 277 9999

scherpenzeel@vknotaris.nl

Openingstijden:

maandag tot vrijdag:
9.00 tot 12.30 uur
13.30 tot 17.00 uur

Woudenberg

Stationsweg West 32
3931 ES Woudenberg

033 - 285 9999

woudenberg@vknotaris.nl

Openingstijden:

maandag tot vrijdag:
9.00 tot 12.30 uur
13.30 tot 17.00 uur

Heldere aanpak & persoonlijk contact